Tekstilteknikker som kostumeformgivnings potentiale

“Tekstilteknikker som Formgivnings Potientiale”
september 2016 – november 2017

”Tekstilteknikker som kostume formgivningspotentiale” er et  kunstnerisk udviklingsprojekt på Den Danske Scenekunstskole mellem Charlotte Østergaard og skolens tre fastansatte skræddere; Ghita Ohman, Sannie Østerby og  Pia Petersen. Projektet tager udgangspunkt i en undersøgelse af tekstilet som formgivningspotentiale i en scenekunstnerisk kontekst.

Når en skrædder og en kostumedesigner mødes er det ofter for at løse en konkret opgave. Hvordan omsættes en specifik kostumetegning til et produkt? Skrædderen aflæser og fortolker tegningen i dialog med designeren. Her synes det implicit at hvert møde – hvert enkelt menneske vil bidrage til udtrykket af det færdige kostume. Hvem designeren og skrædderen er har betydning for resultatet. I dette møde er fokus på resultatet – på at fremstille et færdigt produkt ud fra et givent forlæg.

Projektet “Tekstilteknikker som Kostumeformgivnings Potientiale” har faciliteret noget andet. Projektet har været et mødet mellem scenekunstskolens 3 fastansatte skrædder og en underviser. Vi er mødets om at udfolde en formskabende teknik (flet) i en scenekunstnerisk kontekst. Vi er taget på fælles rejse, hvor vi er gået i dialog med teknikken og de materialer, vi arbejder med (som efterfølgende gives fællesbetegnelsen materialet), dvs. i at udfolde materialets potientiale. Rammen for projektet var 1:1 eksperimenter med flet teknikker ud fra begrebet magt.

Mine undersøgelser tog afsæt i begrebet magt ud fra betydningen: en persons eller en samfundsmæssig institutions evne til at sætte sin vilje igennem – opnå mål ved at kontrollere, påtvinge, manipulere, overtale el på anden måde øve indflydelse på andres adfærd. I denne centrale betydning er begrebet magt altid forbundet med et bevidst væsens evne til at sætte sin vilje igennem, idet magt kun foreligger, hvor såvel viljestyrken (“viljen til magt”, Nietsche) som evnen til at få sin vilje er til stede.

Refleksion over begrebet – transformation til undersøgelsesramme:
Fletteknikker er overordnet set en handling, der flette noget sammen. En teknik som tvinger noget til at blive samlet f.eks. til et materiale eller en form. Hvad sker der, hvis ikke udelukkende et enkelt kostumes volumen fremstilles i flet – men flere kostumer flettes sammen? Hvem bestemmer materialet eller kroppen? Hvad fortæller de gensidigt om hinanden (materiale/krop, materiale/kroppe/rum)? Eksperimenterne fik hurtigt form af at være kostume prototyper, man kunne iklæde sig. Derfor undersøgte jeg, hvad der skete, når jeg selv eller dansere agerede i kostumet.
I mødet mellem krop og materiale afsøgte jeg kostumets iboende videreudviklings og forandrings- mulighed(er). Disse eksperimenter krop/materiale i bevægelse (video dokumenteret) genererede nye eksperimenter.

 

Et kostume for fire personer

 

Sammenkobling af 2 kostumer for 2 personer

 

Kostume prototyper er dels afprøvet på dansestuderende fra den Danske Scenekunstskole men også på egen krop.

 

Udstilling af eksperimenter på Den Danske Scenekunstskole, sep. 2017

 

Præsentation af projektet på Den Danske Scenekunstskole, nov. 2017

GemGem

GemGem

GemGem